Storsäljare i ny kostym

( M a l a g a – S p a n i e n )

Vi befinner oss i ett soligt Malaga för att testköra en liten nätt familjebil vars målsättning är att bli en riktig storsäljare. Modellen som har sina rötter i Sydkorea har nämligen designats i tyska Rüsselsheim medan tillverkningen sker i turkiska Izmit. Nya Hyundai i20 har alla förutsättningar att ta ny mark och frågan är om det praktiska formatet och tuffa utseendet kan få försäljningen att spränga nya gränser? 

Hyundai i20 Comfort 1

Man behöver inte tänka stort för att ta sig långt. Hyundai i20 är måhända liten och nätt, men den populära småbilen har blivit en allt vanligare syn på våra svenska vägar. Nu har koreanen växt ett par centimeter, vilket resulterar i generösare utrymmen. Vi har testkört!

Snyggare design
Den yttre designen har verkligen fått sig ett lyft och från att ha varit ganska medioker så har utsidan blivit snudd på elegant. Nospartiet har fått stora strålkastare med ljusdioder, men även bakljusen har försetts med LED-teknik. Det som förhöjer designen är den svarta C-stolpen mellan bakdörr samt bakruta och det svarta går även igen på dörrarnas skyddslister. Borta är det förvirrande bakpartiet som nu har fått bakljus som även sträcker sig över bagageluckan.

Hyundai i20 Comfort 5 Hyundai i20 Comfort 4 Hyundai i20 Comfort 3

Inredningen är även den helt ny och känns modern på alla sätt. Känslan i knappar och reglage är behaglig, men någon pekskärm som man kan koppla till sin smartphone finns inte utan den information som ges visas på en svartvit 3,5-tumsskärm. Däremot erbjuds en dockningsstation som tillval vilket gör att du kan para ihop mobilen med ljudanläggningen via bluetooth. På så sätt kan du få tillgång till dina spellistor och få navigationshjälp från telefonen, vilket känns något sniket. Man sitter riktigt behagligt fram, men i baksätet färdas man helst bara två även om det finns plats för tre.

Hyundai i20 Comfort 6

Klena motorer
Nya i20 finns i fyra utrustningsnivåer där man kan välja till allt ifrån öppningsbart panoramaglastak till backkamera med visning i backspegeln samt extra ljudisolering. Kikar vi på motoralternativen så är de tre till antalet: bensinfyror på 84 respektive 100 hästkrafter samt en trecylindrig dieselspis på 75. Tyvärr lever ingen av motorerna upp till våra förväntningar och vi hade gärna sett något vassare alternativ. Så den som vill ha lite mer kräm under huven gör rätt i att ge sig till tåls ett tag till – för senare under året lanseras ytterligare en bensinare på 120 hästar. Efter ett par dagar på de släta fina spanska vägarna är vi överens om att nya Hyundai i20 är en mycket bra bil som kommer bli ett givet val för många familjer. Om det sedan beror på de generösa utrymmena, den tuffa designen eller höga kvalitén låter vi de lärda tvista om.

Hundai

Av Staffan Swedenborg och Jenny Nilsson  © CNP AB

Leave a Reply