Personlig service lockar allt fler kunder till Metro

Hela familjen Isberg arbetar i företaget. Från vänster Roger, Lotta, Felicia och Oscar.

Ett stort sortiment, många olika märken att välja bland i olika prisklasser – det är en del av förklaringen till att klädbutiken Metro i Kristinehamn lyckats så bra. Men det som kanske betytt mest är satsningen på personlig service. Här ska kunderna hitta något som passar och samtidigt få all hjälp de behöver.

För fem år sedan tog Lotta och Roger Isberg över Metrobutiken från tidigare ägarna Kenneth och Marianne Nilsson. Paret hade då varit i klädbranschen i 44 år och många funderade på hur Lotta och Roger skulle klara att driva butiken. Men de som oroade sig gjorde det i onödan. Idag har antalet kunder ökat och den utökade sortimentet lockar folk från Karlstad, hela östra Värmland och Närke till den 850 kvadratmeter stora butiken. Roger och Lotta har försökt att bygga upp en ”shop-in-shopkänsla”, att få till lite av ett mini-NK.

– Vi hade ett par kunder som tog tåget från Hallsberg för att komma hit. De menade att det inte fanns så många butiker som Metro. Vi vill vara en varumärkesbutik med det personliga engagemanget, säger Roger.
– Vi tror att många har tröttnat på de stora kedjorna och deras urval. Vi kan erbjuda bra service och vi har till exempel fri uppläggning av byxor, fyller Lotta i.

Under förra året ökade kundtillströmningen och julhandeln blev mycket bra. Den trenden har fortsatt i år och speciellt bra har det gått under sommaren.
– Vi har faktiskt haft mer kunder i juli än vad vi hade till jul, säger Roger.

Något som de ser som något positivt är satsningen på gästhamnen som gjort att många turister stannar till och tar sig en tur på stan för att handla. Han och Lotta arbetar hårt för att ändra sortimentet och hitta kläder som kunderna tycker om. De åker runt på olika mässor och kollar vad folk har på sig för att hitta idéer och kanske kunna ta hem något guldkorn till Kristinehamn. Ibland hittar de ett nytt mode som ser lovande ut men som kanske är högaktuellt nere på kontinenten men som ännu inte hunnit slå genom här hemma.
– Då får kläderna hänga till sig ett tag, skrattar Lotta.

Förutom det personliga engagemanget och Metro nu fyllt med en rad olika märken. Här går det att hitta kläder till lite lägre priser till lite mer exklusiva märken som Odd Molly, Tommy Hilfiger och Barbour. Det senare märket är det inte så många i Värmland som säljer och satsningen Metro nu har gjort betyder att man är den största återförsäljaren i Värmland av Barbours kvalitetskläder.

På damsidan kan kunderna välja bland ett trettiotal välkända märken medan herrarna kan botanisera bland ett tjugotal märken, bland annat Calvin Klein och Matinique.

Hur ser då modetrenden ut framöver?
Lotta tror att vi kommer att få se mycket rockar på herrsidan, att det blir mer välklätt med snygga jeans med detaljer eller byxor. På damsidan blir det mer vanligt med lite kortare jeans som slutar vid fotknölarna så skorna syns lite mer.

I år firar Lotta och Roger med barnen Oscar och Felicia, som också arbetar i butiken, femårsjubileum efter övertagandet. Nästa år blir det ännu festligare. Då fyller nämligen Metro 50 år och under hela 2016 kommer det att bjudas på en hel del överraskningar.

Lotta och Roger har för övrigt tagit över vanan att vinna första priset för bästa julskyltningen. Det priset abonnerade Metro på tidigare när Marianne Nilssons julskyltning var legendarisk.

Metro vann då förstapriset så många år i rad att tävlingen lades ner. Men förra året återupptogs den igen och vad hände då? Ja, Metro vann igen.

av Björn Hallin

Leave a Reply