Personlig och medveten konsumtion – Årets tema på Formex

Foto: August Eriksson

Nu är det tid att bli personliga och gå tillbaka till dem vi verkligen är.
Det är temat för höstens inredningsmässa – Nordic Me!

Hållbarhet är en grundtrend som vi sett tidigare och som växt sig allt starkare – att leva i harmoni med naturen. Hantverk är stort, såväl lokalt som globalt, och vi väljer våra prydnads- och bruksföremål med natur, kultur och miljö i åtanke. Så ser det i alla fall ut om man lyssnar på trendexperterna.

Att vårda både oss själva och världen runt oss. Att söka, känna och uttrycka oss är det som genomsyrar temat. Vi hittar välbefinnandet i vårt ursprung och i naturen. Här finns en renhet och hållbarhet som utmanar känslan av en orolig värld. Vi interagerar i den verkliga världen och är noga med våra val. Vi konsumerar medvetet och skapar vårt eget välbefinnande. Det är innebörden av Nordic Me.

Höstens Formex-mässa bjöd som vanligt på mängder av trevliga inredningstrender och riktningar. Här fanns mustiga accentkulörer så som rost/vinrött, senapsgult, mörkblått, skogsgrönt, plommon och svart medan grått fortsätter att dominera som basfärg. Inredningsmässigt kan man tänka på textilier i 70-tals mönster, trädetaljer, väggbonader, stänkmålat porslin och väggar, hantverkskonst och mycket keramik i de mustiga kulörerna.

Säsongens tre trender

Authenticity –  Äkthet, självtillräcklighet och proveniens. Vi bjuder in naturen i våra hem, värdesätter det som tar tid och historier som byggs in i våra artefakter. Lerkärl, gulnat trä, läder, gjutjärn och handvävda textilier…

Shape of things – Formen är överordnad funktionen och Bauhaus, Art déco, Memphisgruppen och arkitektoniska silhuetter inspirerar liksom DIY och 3D.

Sensory – Att känna är det nya tycka. Skrovlig porös sten, flätad rotting, sandpapprat trä, slätt glaserat porslin, kallt stål, skulpterad lera och mjuka vävda ytor…

Foto:Eva Malm

img_1290 img_1284

img_1288

img_1289

 

img_1293

Leave a Reply