Mer komfort än sport

( K ö p e n h a m n – D a n m a r k ) 

Precis som bokstäverna ”GT” ett tag fanns på bakluckan till var och varannan bil så har ordet ”sport” dykt upp på en rad kombimodeller. Kia kör med Sportswagon, Toyota med Touring Sports och Peugeot med SportWagon, men utan att visa upp några speciellt sportiga egenskaper. Detsamma gäller dagens testbil – nya Renault Mégane Sport Tourer. Men det finns faktiskt en lösning som paradoxalt nog stavas GT.  

I våras presenterades en helt ny generation av långköraren Renault Mégane i halvkombiutförande. Redan då aviserade man att det skulle dyka upp en kombi till hösten och voilá – nu är nya Mégane Sport Tourer här. Kombin erbjuder riktigt bra komfort, men även ett användarvänligt och genomtänkt lastutrymme med den bästa lastlängden i klassen.

renault-megane-sport-tourer-3 renault-megane-sport-tourer-2

Kvartett med kvalitet
Mégane-familjen baseras på samma plattform som de större syskonen Espace och Talisman. Det innebär i sin tur att mellanklasskombin begåvats med teknik som normalt hör till större bilar. Vad sägs exempelvis om radarbaserat nödbromssystem, automatisk ljusavbländning, trafikskyltsavläsning, fyrhjulstyrning och inte minst säten med massagefunktion? Nu handlar det förstås i grund och botten om vilken utrustningsnivå du väljer:
Life, Zen, Bose eller GT. Grundpriset börjar nämligen från 179 900 kronor och sträcker sig hela vägen upp till 264 900 för nya Sport Tourer GT. För dessa pengar ingår en rapp bensinfyra på 205 hästkrafter och lägger du till ytterligare femtontusen så förses maskinrumme med en turbodiesel på 165 hk.

renault-megane-sport-tourer-5 renault-megane-sport-tourer-4

Rekord för klassen
GT-modellerna blir dock inga kioskvältare, men det blir däremot Mégane Sport Tourer 1,5 dCi i Zen-utförande. Vips får man en alldeles lagom dieselspis på 110 hästkrafter tillsammans med en sexväxlad dubbelkopplingslåda och en klart godkänd utrustningsnivå för 229 900 kronor. Dessutom erbjuds ytterligare två bensinmotorer på 100 respektive 130 hästkrafter samt en diesel på 130. Samtliga har dock den goda komforten och det smarta bagageutrymmet gemensamt. Hela familjen färdas riktigt bekvämt och med såväl det främre passagerarsätet som baksätet nedfällt så uppnås en rekordlång lastyta på 270 centimeter. Samtidigt är köregenskaperna trygga och allt känns väldigt solitt. Men efterfrågas underhållning som verkligen lever upp till förväntningarna hos en ”Sport Tourer” så är det bäst att slå till på en GT.

renault-megane-sport-tourer-6

Tekniska data för Renault Mégane Sport Tourer GT 1,6

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 205 hk vid 6 000 varv/minut. Max vridmoment 280 Nm vid 2 400 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Fyrhjulsstyrning med elservo. Vändcirkel: 10,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 271, längd 463, bredd 181, höjd 146. Tjänstevikt 1 505. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,4 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,0 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 134 g/km.
Pris: 264 900 kronor.

+ Plus…
Yttre och inre design
Underhållande motor
Tekniska finesser
Körglädjen

– Minus…
Nödbromsen aktiveras först vid 30 km/h
Stor prisskillnad för GT-nivån

 

av Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB

Leave a Reply