Karlskogas senaste världmästare

Som för de flesta andra duktiga racingförare började allt för 25-årige Emil Persson, vinnaren av världsfinalen i Legend Cars, på gokartbanan.

Emil Persson, som kommer från Storfors har lärt sig från grunden. Han ingår i BR Motorsport – ett team, som drivs av Bohlin Racing och redan tidigt kom han i kontakt med verksamheten på Karlskoga Motorstadion.
– Vi har känt Emil länge och han har till och med jobbat på vår gokartbana på motorstadion, berättar Inger Bohlin på Bohlin Racing.
Emil har under året varit dominant i den svenska Legendsserien och en naturlig fortsättning på framgångarna i Sverige var deltagande i världsfinalen för dessa bilar i 5/8 dels skala av amerikanska 30- 0ch 40-tals coupéer. Världsfinalen arrangerades på New Hampshire Motor Speedway i trakten av Boston den 16-18 oktober.
Till tävlingarna fick Emil en helt ny bil, som efter tävlingarna köpts och transporterats till Sverige för att styras av Emil nästa säsong.
Efter en perfekt helg med bland annat banrekord och seger i kvalet blev det en säker seger för Emil i finalen efter pole position.
Förväntningarna på finalhelgen infriades med råge. Hoppet om en plats bland fem främsta förbyttes i maximal framgång. Kronan på karriären hittills!
Emil Persson räknar med en fortsättning i Legend Cars nästa säsong och hoppas på en del tävlande internationellt. Klassen är stor i Finland och Estland, så där kommer det säkert att bli några besök.

IMG_1739

Helmiastipendiet till Emil Persson

Helmiastiftelsens uppgift är att bland annat belöna goda prestationer inom sportens värld i Värmland.
Som ett ytterligare bevis på Emil Perssons storstilade säsong inom Legend Cars tilldelas han Helmiastiftelsens stipendium 2015 på 20 00 kr för ”förnämliga idrottsprestationer”.
Stipendiet utdelas i Helmiagrundaren Helmer Walfridssons anda och motorsportprofilerna som undertecknat stipendiet går inte av för hackor – Lars-Erik, Inger och Stig-Olov alla med efternamnet Walfridsson.

Kortfakta Legend Cars

Chassiet är rörramschassin på fyrkantsprofil med en rejäl bur ovanpå. Motorn är en 140-hästars Yamaha FJ 1200 och 0-100 går på under fyra sekunder. De oventilerade bromsarna kommer också från Toyota Corolla, och det finns ingen bromsvåg eller liknande.

 

av Anders Björklund

Leave a Reply