Har du bra fäste i vinter?

Årets vinter förutspås bli ovanligt kylig och snörik. Det är således dags att plocka fram dina gamla vantar, den slitna toppluvan och långkallingarna med hål i grenen. Kläderna funkar ju trots allt ytterligare en säsong… Precis så här resonerar många bilister om sina vinterdäck trots att konsekvenserna kan bli förödande. Bra vinterdäck räddar liv och är den bästa livförsäkringen som finns när halkan slår till.  

Det är samma visa varje år – så fort de första snöflingorna dalat ner på backen så ringlar sig köerna långa till landets verkstäder. Själva benämningen ”vinterväglag” innebär rätt och slätt att vinterdäcken måste sitta på om det finns is, snö eller frost på vägbanan – enligt lagboken från 1 december till 31 mars.
Kör du på dubbdäck så får de användas mellan den 1 oktober och 15 april, medan de dubbfria får sitta på året runt.

har-du-bra-faste-i-vinter-2 har-du-bra-faste-i-vinter-4

Snålhet vs. säkerhet
Dubbat eller odubbat? Det är beslutet som många av oss våndas inför och svaret beror främst på var i vårt avlånga land man bor och på vilket underlag man färdas mest. Skillnaden mellan olika vinterdäck är relativt liten så länge man kör på snö och väljer ett välkänt fabrikat – men på blankis är dubbat oslagbart. Däremot har de nordiska friktionsdäcken lägre ljudnivå, är bättre för miljön och dessutom slipper man fundera kring eventuella dubbdäcksförbud. Å andra sidan har experter räknat ut att friktionsdäcken är beroende av att minst 25 procent av landets bilar rullar på just dubbdäck. Dubbens rivande och slitande förhindrar nämligen att vägarna poleras glashala av de snällare friktionsdäcken. Hur man än vänder och vrider på frågan så finns inget glasklart svar – däremot två gyllene regler. Välj vinterdäck med omsorg och låt inte snålheten bedra säkerheten.

har-du-bra-faste-i-vinter-6 har-du-bra-faste-i-vinter-5

Kvalitet vs. kvantitet
Har du begagnade vinterdäck så glöm inte att kolla mönsterdjupet som måste vara minst tre millimeter. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra, men blir det trots allt bara två nya så ska de fräschaste alltid placeras bak. Det är heller inte tillåtet att blanda dubbade med odubbade och går du i köptankar så finns EU:s däckmärkning. På alla nya däck måste det finnas en dekal som betygssätter rullmotstånd, våtgrepp och ljudnivå. Märkningen säger dock inte ett smack om vinteregenskaperna och dubbdäck är dessutom undantagna. Är det så att du blir ertappad med att köra på sommarsulor under vinterväglag så blir du 1 200 kronor fattigare. För dessa pengar kan du ju istället köpa dig nya skinnhandskar, en ribbstickad mössa och ett riktigt varmt underställ. Tänk kvalitet framför kvantitet – speciellt när du köper vinterdäck!

av Johannes Gardelöf / CNP AB

Leave a Reply