Halvvägs till himlen

När en bil kommit halvvägs in i sin livscykel så är det dags för uppfräschning. Det kan ske efter konstens alla regler, men i fallet Toyota Yaris så har över tusen komponenter modifierats eller helt bytts ut. Modellen är helt enkelt halvvägs till himlen och ”mitt-i-livet-versionen” borde rimligtvis vara den bästa. På pappret är dagens testbil redan en vinnare, men hur fungerar den i verkliga livet?

oyota Yaris rullar nu in på sitt tredje år och är en succé som bara under förra året såldes i 173 000 exemplar. I Bil Swedens topplista ligger bilmodellen på plats nummer fjorton och tittar vi på topplistan för miljöbilar så innehar Yaris Hybrid en stabil åttondeplats.

Stor i käften
Designen på föregångaren var något trist och slätstruken. Men nu har stora saker hänt och vad vi ser är varumärkets nya formspråk ”X”. Utseendet är tufft och kaxigt med kryssformen i nosen samt den omisskännliga grillen. Baken känns välbekant, men det har tillkommit nya lyktor, lite mera krom och annorlunda stötfångare. Även interiören känns igen, men en välkommen nyhet är att ratten nu kan justeras på både höjden och längden. Vidare har färgskärmen på mittkonsolen växt till sig medan instrumenteringen är densamma. Priset börjar från 129 900 kronor och redan i basutförandet ”Life” så är standarden riktigt bra med luftkonditionering, ljudanläggning med sex högtalare, USB-uttag och ett 60/40-delat baksäte.

halvvags_4 halvvags_5halvvags_6

 

 

Laddar snabbare
Under huven erbjuds precis som tidigare bensinmotorer på 69 respektive 99 hästkrafter eller en diesel på 77. Vi har dock testat Yaris Hybrid som kostar från 163 900 och även här är tekniken sig lik. Det innebär en bensinfyra på 77 hästar som arbetar tillsammans med en elmotor på 61 vars batterier orkar driva bilen ett par kilometer. Hela maskineriet har genomgått en rejäl bantningskur och dessutom har de tjugo seriekopplade nickelmetall-batterierna fått kortare laddningstid. Toyota Yaris Hybrid har fortfarande den steglösa CVT-lådan som vi försökt förtränga sedan vi sågs sist.

Ärligt talat, den har blivit bättre men motorn vrålar fortfarande likt en uppretad galt då plattan åker i mattan. Det bästa har vi dock sparat till sist. Köregenskaperna har nämligen förbättrats rejält tack vare ett uppstyvat chassi och omarbetad fjädring. Toyota Yaris må vara halvvägs in i himlen, men succé-resan är långt ifrån slut.

Av Staffan Swedenborg och Johannes Gardelöf  / © CNP AB

halvvags_2Okt 1halvvags_3

 

Leave a Reply