Fiat med X-tra allt

(T u r i n – I t a l i e n) 

Vad händer om man korsar en amerikanare i gummistövlar med en italienare i skräddarsydd kostym? Jo, man får en retroinspirerad kompaktsuv som inte är rädd för att kavla upp byxbenen och vada i lera. Det var 1957 som modellen såg dagens ljus och sedan dess har den numera kultförklarade italienaren funnits i otaliga versioner. Fiat 500X är det senaste tillskottet och det är i sin tur en förklädd Jeep Renegade.   

Ska du ut på äventyr i spaghettiwestern? Då är dagens testbil helt perfekt – Fiat 500X är nämligen ett hopkok vars originalrecept hämtats från USA medan ingredienserna kommer från Italien. Släktskapet med Jeep Renegade går knappas att ta miste på och 500X delar såväl teknik som plattform med koncernsyskonet.

Fiat 500X 2

Sätter färg
De runda formerna gör att nya Fiat 500X ser både vänlig och tuff ut på samma gång. Unga kan ta den till sig som en helt ny bil medan de äldre kanske drabbas av nostalgikänslor då mycket av formspråket inspirerats från början av 60-talet. Vi öppnar förardörren och sätter oss till rätta bakom den greppvänliga ratten som däremot försetts med grötigt många knappar. Annars är faktiskt interiören stilren och instrumentpanelen kan om så önskas lackeras i bilens exteriörfärg. På just den punkten är valmöjligheterna många och vid introduktionen finns tolv glada färger med lika glada namn. Vad sägs om Rosso Amore, Giallo Amalfi, Verde Toscana eller Blu Venezia? Vi sitter bekvämt i framstolarna som försetts med broderade 500-emblem och inte heller baksätet är så dumt. Behöver du ha med dig packning på resan mot spagettiwestern så kan du stuva in 350 liter bagage.

Fiat 500X 5 Fiat 500X 4 Fiat 500X 3

Tekniskt underverk
Fiat 500X och Jeep Renegade byggs inte helt otippat i samma fabrik i italienska Melfi. Halvsyskonen vänder sig dock till olika kunder och kompletterar därför varandra perfekt. Under huven erbjuds inledningsvis fyrcylindriga motorer med drivning på framhjulen – en diesel på 120 hästkrafter samt en bensinare på 140. Båda sköter sitt jobb utan protester och är du i behov av fyrhjulsdrift så kommer det inom kort. De tekniska nyheterna är inte många men det finns en smarrig godsak i form av en nioväxlad automatlåda. Detta lilla tekniska underverk är kompakt, lätt samt bränslebesparande och gör bilkörningen till ett rent nöje i dubbel bemärkelse. Som ketchup på spaghettin så börjar grundpriset på Fiat 500X Opening Edition från 189 990 kronor och då ingår utrustning för 29 000 på köpet.

Fiat 500X 6

Motor:
4-cyl bensinmotor med enkel överliggande kamaxel och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 140 hk vid 5 000 varv/minut. Max vridmoment: 230 Nm vid 1 750 varv/minut.

Kraftöverföring:
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring:
Fram: Fjäderben med undre triangellänk. Bak: Multilänkaxel.

Styrning:
Elservo. Vändcirkel: 11,5 meter.

Bromsar:
Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt:
(cm/kg) Axelavstånd 257, längd 425, bredd 180, höjd 160. Tjänstevikt 1 320. Bränsletank 48 liter.

Prestanda:
Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,8 sek.

Förbrukning/Miljö:
6,0 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 139 g/km.

Pris:
189 990 kronor.

+ Plus…   
Mycket standardutrustning
Snygg och trendig design
Köregenskaperna

Minus…
Knapphysterin på ratten

 

av Bengt Dieden och Johannes Gardelöf  © CNP AB

 

Leave a Reply