508 skäl att köra franskt

( M a l l o r c a – S p a n i e n )

Vi befinner oss på vackra Mallorca och den spanska ön bjuder på grönskande olivfält och ljuvliga stränder. Navigatorn har tagit oss till Valldemossa som i sin tur ligger mitt i Tramuntanabergen vars knixiga serpentinvägar sätter såväl bilar som luttrade motorjournalister på prov. Vi är här för att syna faceliftade Peugeot 508 i sömmarna och storsäljaren bjuder på såväl nya motorer som ett uppsnoffsat yttre.  

Förväntningarna är stora på nya Peugeot 508 som förhoppningsvis ska vända fransmännens något bleka ekonomi till lönsamhet, och visst är man på god väg. Den globala försäljningen har ökat med sex procent och förra året blev Kina den enskilt största marknaden med 36 procent av den totala försäljningen.

Peugeot 508 SW 2 Peugeot 508 SW 3

Lejonet har flyttat
Låt oss nu ta en närmare titt på vår silvriga testkärra som blänker ikapp med solen. Det första man slås av är den nya fronten som försetts med en stående grill i krom och ny motorhuv. Nosen har begåvats med ett bredare gap och fransmännens berömda logotyp, lejonet, har fått flytta ner från motorhuven till grillen. Interiören har blivit mer stilren och de flesta funktionerna styrs med hjälp av en ny 7-tums pekskärm som faktiskt ingår som standard. Att bilen är 481 centimeter lång märks inuti – vi sitter utmärkt i framsätena och även resenärer i baksätet kan sträcka på sig utan problem. Peugeot 508 kommer att erbjudas i tre olika utrustningsnivåer men faktum är att instegsversionen räcker för de allra flesta. Vad sägs exempelvis om aluminiumfälgar, bakre parkeringssensorer, panoramaglastak, tvåzons klimatanläggning och en ljudanläggning med bluetooth?

Peugeot 508 SW 5 Peugeot 508 SW 4

För dig i tjänsten
Äntligen är det dags att testköra den nya 508:an längs bergsvägarna på Mallis. Det kuperade landskapet bjuder på otroliga vyer och humöret är än så länge på topp. Under huven bjuds det på nya motorer, eller rättare sagt uppgraderade för att klara de nya Euro 6-kraven. Tittar vi på landets försäljning av den tidigare modellen så rullar hela 93 procent med diesel i tanken. Vi har därför valt att testköra minstingen på 120 hästkrafter som dricker 0,39 liter milen och vars prislapp startar från 249 900 kronor. Köregenskaperna längs de knixiga serpentinvägarna är riktigt fina och ljudisoleringen imponerar. Det finns även två starkare dieselfyror på 150 respektive 180 hästar och är du trots allt sugen på en bensinare så finns en maskin på 165 hästkrafter. Efter ett par dagar tillsammans med nya Peugeot 508 så är det svårt att inte bli förälskad i bilen. Tja, vi hade nästan kunnat ge 508 olika anledningar till varför landets tjänstebilsförare kommer att älska fransyskan.

Peugeot 508 SW 6

Tekniska data för Peugeot 508 SW 1,6 BlueHDi Active

Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och två ventiler per cylinder. Max effekt: 120 hk vid 3 500 varv/minut.
Max vridmoment: 300 Nm vid 1 750 varv/minut.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring: Fram: fjäderben med triangellänkar. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 12,2 meter.

Bromsar: Skivbromsar fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 282, längd 481, bredd 185, höjd 148.
Tjänstevikt 1 630 kg. Bränsletank 72 liter.

Prestanda: Toppfart 199 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,3 sek.

Förbrukning/Miljö: 3,9 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 100 g/km.

Pris: 249 900 kronor.

+ Plus… 
Mycket standardutrustning
Den franska komforten
Bra köregenskaper
Generösa garantier

Minus…  
Autobroms saknas fortfarande

Av Staffan Swedenborg och Jenny Nilsson  / © CNP AB

Leave a Reply