27 års branschvana

1988 blev det bältestvång för barnen i baksätet och det blev folkstorm efter första avsnittet av ”Fräcka Fredag” med sexologen Malena Ivarsson. ”Rivierans Guldgossar” hade premiär på vita duken och bakmaskinen blev vald till årets julklapp. 1988 lanserades dessutom en liten annorlunda suv vid namn Suzuki Vitara. Då var japanen ensam och utstött – men på 27 år har populariteten ökat explosionsartat. 

Tja, nu är det många som slåss om kunderna i den kompakta och populära SUV-klassen. Här hittar vi bilmodeller som exempelvis Fiat 500X, Jeep Renegade, Mini Countryman, Mazda CX-3, Nissan Juke och Opel Mokka. Modellfloran växer så det knakar och nu lanseras den fjärde generationen av bilen som var med och skapade hela trenden.

Suzuki Vitara Allgrip 2 Suzuki Vitara Allgrip 4

Smutsiga byxben

Suzuki Vitaras design är helt ny och nu är det rundare former med mycket krom som gäller. Det hela ger ett elegant intryck, men samtidigt avslöjar de plastskodda hjulhuskanterna att det rör sig om en suv. Interiören är riktigt snygg med ovala ventilationsutblås och på mitten drar en rund analog klocka till sig blickarna. Strax nedanför hittar vi en sjutums pekskärm som är lätt att para ihop din smarta mobil med via Bluetooth. Nya Suzuki Vitara har gott om plats för fem resenärer och behöver du ha med packning så ryms 375 liter. Bagaget sväljer med andra ord en golfbag utan problem. Aja baja säger vi dock om dörrarna, som inte når hela vägen ner och omsluter trösklarna, vilket resulterar i att man får vänja sig vid smutsiga byxben.

Suzuki Vitara Allgrip 3 Suzuki Vitara AllGrip 5

Vilken färgpalett

Under huven erbjuds två 1,6 liters motorer – en bensinare på 120 hästkrafter med en femväxlad manuell låda eller en diesel på exakt lika många hästar fast sexväxlad manuell. Står en automatlåda, som kan växlas med paddlar på ratten, högt upp på din önskelista så får du hålla tillgodo med bensinaren och merpriset blir 13 500. Vill du dessutom ha fyrhjulsdrift så finns AllGrip till båda motorerna för 15 000 kronor och då ingår även Radar Brake Support som slår till bromsarna automatiskt om en olycka är nära förestående. Fyrhjulsdriften kan ställas manuellt i fyra olika lägen och det ska mycket till innan Moder Jord sätter stopp för ekipaget. Grundpriset för den enklaste bensinaren börjar från 154 900 medan en helt fullutrustad dieselspis med fyrhjulsdrift går loss på 244 900 kronor. Det känns inte skrämmande för en suv med 27 års branschvana och som går att få i nio piffiga kulörer. Vem kan egentligen motstå testbilens Atlantis Turqouse?

Tekniska data för Suzuki Vitara 1,6 High Executive 4×4

Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 120 hk vid 3 750 varv/minut. 

Max vridmoment: 320 Nm vid 1 750 varv/minut.

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring: Fram: McPherson-fjäderben. Bak: Torsionsaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,4 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 250, längd 418, bredd 178, höjd 161. Tjänstevikt 1 370. Bränsletank 47 liter.

Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,4 sek.

Förbrukning/Miljö: 4,2 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 111 g/km.

Pris: 244 900 kronor.

+ Plus…
Kompetent fyrhjulsdrivning
Mycket standardutrustning
Bra prislapp

– Minus…
Smutssamlande dörrtrösklar

Suzuki Vitara AllGrip 6

 

Av Johannes Gardelöf och Staffan Swedenborg / © CNP AB

 

Leave a Reply